Senior Functioneel Beheerder Topdesk
- Bemiddeling
- Bij opdrachtgever
- Freelance
- Full Time
- Tilburg
- in overleg (afh. van ervaring) Euro / Uur
Gemeente Tilburg
Gemeente
Voor onze opdrachtgever Gemeente Tilburg zijn wij op zoek naar een Senior Functioneel Beheerder Topdesk.
Startdatum: 1-1-2026
Einddatum: 31-12-2026
Tarief: in overleg
Deadline aanbieden: 17-12-2025 11:00
Inzet: 16 uur per week
Standplaats: Tilburg/Thuis
Optie tot verlenging: Ja
Opdrachtomschrijving
Als Senior Functioneel Beheerder TOPdesk lever je een cruciale bijdrage aan de herinrichting van TOPdesk binnen de Gemeente Tilburg. Het doel van het project Herinrichting TOPdesk is het realiseren van een toekomstbestendige, datagedreven en beheersbare inrichting van TOPdesk, die optimaal aansluit bij de behoeften van de interne organisatie. Dit gebeurt op basis van acht uitgangspunten die gericht zijn op standaardisatie, integratie, automatisering, kennisdeling en selfservice.
Daarnaast draagt het project bij aan een doelmatige inzet van middelen door te voorkomen dat kosten ontstaan door inefficiënte werkwijzen, achterstallig beheer of versnipperde maatwerkoplossingen. Door te sturen op standaardisatie, beheerste doorontwikkeling en een toekomstbestendige inrichting worden de totale beheerkosten verlaagd op de lange termijn, terwijl de organisatie meer waarde haalt uit de bestaande licenties en functionaliteit van TOPdesk. Hiermee wordt niet alleen de kwaliteit, maar ook de kosteneffectiviteit van de interne dienstverlening structureel verbeterd.
Het project beoogt:
- Een eenduidige en efficiënte werkwijze in TOPdesk te realiseren met optimaal gebruik van standaard SaaS-functionaliteiten;
- De inzet van datagedreven sturing en dashboards mogelijk te maken;
- Kennismanagement versterken voor zowel gebruikers als behandelaars en dan met name de daarvoor benodigde organisatie;
- De basis te leggen voor toekomstige innovaties zoals AI en hyperautomatisering;
- En een robuuste regie- en beheerorganisatie op te zetten die borg staat voor continuïteit, adoptie en doorontwikkeling van TOPdesk en daarbij aansluiten op de service- en regieorganisatie.
Het project Herinrichting TOPdesk kent een gefaseerde aanpak waarin iedere fase een logisch samenhangend pakket aan activiteiten bevat. Per fase is de senior functioneel beheerder verantwoordelijk voor:
Fase 1 – Snelle winst: quickwins worden gerealiseerd en stamgegevens en operationele gegevens worden opgeschoond om direct merkbare verbeteringen te bereiken.
Fase 2 – Fundament leggen: er wordt gewerkt aan het opstellen van beleid en richtlijnen, evenals het archiveren en verwijderen van verouderde gegevens. Ook wordt gestart met de periodieke archiveringsprocessen en de herinrichting van stamgegevens. Daarnaast wordt een key-user groep opgezet met afvaardiging uit alle afdelingen, waarin onder andere de herinrichting wordt besproken.
Fase 3 – Regie organisatie: focus verschuift naar structuur en governance: rollen, verantwoordelijkheden en eigenaarschap worden verduidelijkt, een autorisatiematrix wordt opgesteld en de benodigde beheercapaciteit wordt georganiseerd.
Fase 4 – Kennisdeling en samenwerking: richt zich op het versterken van werkafspraken binnen en tussen afdelingen, het trainen van gebruikers en het verbeteren van kennisdeling en beheerprocessen.
Fase 5 – Optimalisatie en doorontwikkeling op verdere professionalisering door het automatiseren van acties, het verbeteren van het Self Service Portal en het optimaliseren van processen.
Functie-eisen
- WO werk- en denkniveau.
- Minimaal 5 jaar ervaring als Senior Functioneel Beheerder TOPdesk.
- Aantoonbare ervaring met SaaS-implementaties en datagedreven werken.
- Ervaring binnen gemeentelijke of vergelijkbare overheidsorganisaties.
- Ervaring met ITIL, BiSL en Agile-werkwijzen.
- Ervaring met adoptie- en verandermanagement.
Wat verwachten we van jou?
- Analytisch en conceptueel denkvermogen
- Sterke advies- en communicatievaardigheden
- Organisatiesensitiviteit
- Resultaatgerichtheid en pro-activiteit
- Veranderkracht en coaching skills
Sollicitatie
Solliciteer of stel een vraag via de “solliciteer” button! We ontvangen bij een sollicitatie graag je CV en motivatiebrief. Onderschrijf in je motivatiebrief los van je algemene motivatie svp ook de functie-eisen per eis. Svp puntsgewijs aantonen dat je voldoet aan de functie-eisen of toelichten hoe jij denkt dit dan wel aan te vliegen als je niet (helemaal) aan de eis voldoet.
Keer terug naar alle vacatures
Om te solliciteren op deze vacature stuur je je sollicitatie naar info@berkhofenterprises.nl